[ Pobierz całość w formacie PDF ]

właściciele różnych stron opisują linki kierujące na naszą stronę.
Zresztą dobra i unikalna nazwa sprawia, że klient nie musi szukać nas w wyszukiwarce,
bo pamięta naszą domenę. Jeśli więc zależy Ci na wyszukiwarkach, rozważ umiesz-
czenie słowa kluczowego w nazwie albo stworzenie strony w nazwą pospolitą służącą
tylko i wyłącznie do promocji właściwego serwisu.
Możemy jednak używać słów pospolitych do nazywania naszego serwisu WWW lub
firmy, jeśli nazwa taka nie jest bezpośrednim opisem naszej działalności, np. najwięk-
szym rejestratorem domen w Polsce nie jest domena.pl, domeny.pl, domeny.com.pl
itd., ale nazwa.pl; największym dostawcą kont WWW w Polsce nie jest serwis serwery.pl,
ale home.pl itd. Zwykłe słowo może stworzyć dobrą markę, o ile nie opisuje wprost
przedmiotu działalności.
66
Unikaj nazw pospolitych
Rozdział 3. ♦ Branding
67
Wsłuchuj się w nazwę, zamiast się w nią wpatrywać
Większość ludzi — poza osobami, które wytrenowały techniki szybkiego czytania
— czyta nazwy w swoich umysłach „na głos”. Dopiero po „usłyszeniu” nazwy może
ona nabrać znaczenia. Dlatego powinieneś stworzyć nazwę, która przede wszystkim
dobrze brzmi, a dopiero później dobrze wygląda.
Umysł operuje głoskami, nie literami. Fakt, że zapiszesz swoją nazwę wielką literą,
dla ludzkiego umysłu nie ma znaczenia. Jeśli brzmi ona źle, to nic już jej nie pomoże.
W internecie wizualizacja marki nie ma aż tak wielkiego znaczenia, ponieważ klienci
operują wpisanymi z klawiatury domenami, a nie logotypami.
Innym błędem jest łączenie słów i liter. Wiele osób uważa, że używanie liter zamiast
angielskich słów:
4 = for
2 = too, to
3 = free
jest cool i fajnie wygląda. Faktycznie, takie nazwy są cool i fajnie wyglądają, ale spró-
buj podyktować je przez telefon, a przekonasz się o ich słabości.
Nie obiecuj rzeczy oczywistych
Nie wybieraj nazwy, która obiecuje to, czego i tak każdy od Ciebie oczekuje. Nazwa
tego typu jest nieoryginalna, łatwo wylatuje z pamięci i nic nie znaczy.
Potnij słowa
Czasami wystarczy po prostu pozbyć się części pospolitego słowa. Nazwa, która powstaje
w ten sposób, bardzo często zachowuje przekaz pełnego słowa, ale jest krótka i orygi-
nalna.
Onet to lepsza marka niż Optimusnet, Intel to lepsza nazwa niż Intelligent Chip, CNET
to lepsza marka niż Computer Network.
Sprawdź inne języki
Jeśli istnieje chociaż najmniejsza szansa na to, że będziesz oferował swoje produkty
lub będziesz szukał partnerów biznesowych za granicą, sprawdź, czy Twoja nazwa
nie ma niekorzystnego znaczenia w innych językach — zwłaszcza w slangu. Nie ma na
to innej rady, jak poprosić o pomoc mieszkańca danego kraju, żaden słownik nie da
Ci gwarancji braku negatywnych skojarzeń.
Czas na e-biznes
68
Sprawdź znaki towarowe
Sprawdź bazę Urzędu Patentowego RP (http://www.uprp.pl/Polski/Bazy+danych+UPRP/)
w poszukiwaniu znaków towarowych identycznych z wybraną przez Ciebie nazwą.
Sprawdź też, czy jakaś duża firma nie używa tej nazwy. Nieraz korporacje przejęły dome-
ny lub doprowadziły do zakazu ich używania w celach komercyjnych mimo faktu,
że z teoretycznego punktu widzenia prawo do nich miał pierwotny właściciel.
8 wytycznych tworzenia dobrej nazwy6
Al Ries, Laura Ries
1. Nazwa powinna być krótka.
Im krótsza nazwa, tym lepsza. W internecie krótka nazwa wygrywa, ponieważ aby
dostać się na jakąkolwiek stronę, trzeba wpisać jej dokładny adres w przeglądarce.
Dłuższa nazwa często odwiedzanego serwisu utrudnia życie jego odwiedzającym.
Czasami wystarczy po prostu skrócić podstawową nazwę. W ten sposób z www.optimus-
net.pl powstał www.onet.pl, a z www.wirtualnapolska.pl powstała www.wp.pl. Jeśli
nowa, krótka domena jest domeną istniejącej już firmy, zarejestruj również długą nazwę.
2. Nazwa powinna być prosta.
O prostocie nazwy nie decyduje jej długość, ale powtarzanie się tych samych liter lub
sylab. AliBaba.com to przykład bardzo prostej nazwy, bo składającej się tylko z 4
różnych liter. Yahoo!, Google to inne dobre nazwy składające się tylko z 4 różnych
liter.
3. Nazwa powinna sugerować profil firmy.
To nie znaczy jednak, że domeną powinna być nazwa branży. Nazwa powinna suge-
rować profil firmy, chyba że na nazwę wybieramy kompletnie nowe słowo lub słowo
zapożyczone.
Wirtualna Polska i Onet to przykłady nazw sugerujących profil firmy. W nazwach obu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szkla.opx.pl
  •