[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ciało jak i umysł, przeciwdziałając wszelkiej skłonności do pożądania, gnie-
wu, ignorancji, senności, nieuwagi, żalu, podejrzeń oraz wszelkich ziemskich
namiętności.
W ten sposób kontrolując umysł, powinien rozwijać wspaniałą mą-
drość; jego jedynym celem winno być doskonałe Oświecenie.
4. Bezdomny brat, który zapomniawszy o swoich zobowiązaniach, popa-
da w zachłanność, ulega złości, nosi w sobie urazę, zazdrość, zarozumiałość,
pychę lub nieszczerość, jest jak człowiek, który nosi przy sobie ostry, obo-
sieczny miecz okryty jedynie cienkim płótnem.
Nie jest on bezdomnym bratem dlatego tylko, że przywdział strój mni-
122
si i chodzi z żebraczą miską; nie jest on bezdomnym bratem z powodu swojej
biegłości w recytowaniu świętych ksiąg; jest on jedynie nieodpowiedzialnym
człowiekiem.
Nawet jeśli jego powierzchowność przypomina mnicha, nie może on po-
zbyć się ziemskich pragnień. Nie jest bezdomnym bratem bardziej niż dziecko
przebrane w strój mnicha.
Ci, którzy są zdolni koncentrować umysł i poddać go kontroli, którzy
posiedli mądrość, którzy wyzbyli się wszelkich ziemskich pragnień i których
jedynym celem jest Oświecenie  ci tylko mogą być nazwani bezdomnymi
braćmi.
Prawdziwy bezdomny brat jest gotów osiągnąć swój cel, czyli Oświe-
cenie, nawet gdyby nie pozostała w nim ani jedna kropla krwi i gdyby kości
jego rozpadły się w pył. Człowiek taki, dokładając wszelkich starań, osiągnie
cel i da temu dowód przez swą zdolność do spełniania chwalebnych czynów
bezdomnego brata.
5. Powołaniem bezdomnego brata jest niesienie Zwiatła nauki Buddy.
Musi on nauczać wszystkich; musi budzić uśpionych, musi naprawiać fałszy-
we wyobrażenia, musi dopomagać ludziom w uzyskaniu właściwego punktu
widzenia. Upowszechniając naukę, powinien dotrzeć wszędzie, nawet za cenę
własnego życia.
Misja bezdomnego brata nie jest łatwa. Dlatego ten, kto pragnie ją
podjąć, powinien nałożyć strój Buddy, usiąść na jego miejscu i wejść do jego
domu.
Noszenie stroju Buddy oznacza pokorę i wytrwałość; siedzenie na miej-
scu Buddy oznacza zrozumienie niesubstancjalności rzeczy i brak wszelkiego
przywiązania; wchodzenie do domu Buddy oznacza uczestniczenie w Jego
wszechogarniającym miłosierdziu i współczuciu dla każdego.
6. Ci, którzy pragną przekazywać naukę Buddy tak, aby została ona
przyjęta, powinni zwrócić uwagę na cztery rzeczy: po pierwsze  na swoje
własne postępowanie; po drugie  na dobór słów, gdy zwracają się do ludzi,
aby ich nauczać; po trzecie  na przyczyny, które skłaniają do nauczania i cel,
jaki chcą osiągnąć; po czwarte  na wielkie miłosierdzie.
Aby być dobrym nauczycielem Dharmy, bezdomny brat powinien za-
tem przede wszystkim mieć oparcie we własnej wytrwałości i być skromnym.
Nie może być dziwakiem ani pragnąć rozgłosu; musi nieustannie myśleć o nie-
ważności rzeczy i nie może przywiązywać się do nich. Jeśli dba o to, będzie
123
zdolny postępować właściwie.
Po drugie, powinien roztropnie podchodzić do ludzi i sytuacji. Musi
unikać ludzi, których życie pełne jest zła i zarozumiałych; musi unikać ko-
biet. Musi być przyjaznie nastawiony do ludzi i zawsze pamiętać o tym, że
wszystko powstaje z kombinacji przyczyn i warunków; wychodząc z takie-
go założenia, nie powinien potępiać innych, mówić o ich błędach ani nimi
pogardzać.
Po trzecie, musi zachować spokój umysłu, traktując Buddę jako du-
chowego ojca, a innych bezdomnych braci dążących do Oświecenia jako swych
nauczycieli, i mając wielkie współczucie dla wszystkich ludzi. Musi też wszy-
stkich równo obdarzać nauką.
Po czwarte, jego miłosierdzie musi przejawiać się tak, jak miłosierdzie
Buddy, czyli w najwyższym stopniu. Powinni go doświadczać zwłaszcza ci,
którzy wiedzą zbyt mało, aby dążyć do Oświecenia. Bezdomny brat powinien
pragnąć, aby tacy ludzie mogli poszukiwać Oświecenia i nie szczędzić wysiłku,
aby obudzić w nich zainteresowanie dobrą nauką.
11.2 Zwieccy wyznawcy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szkla.opx.pl
  •