[ Pobierz całość w formacie PDF ]

36
Jak nauczyć małe dziecko czytać Jak nauczyć małe dziecko czytać
Ania jest chuda
Zdanie dziecka
Jacek jest czysty
22. Używając kart o wymiarach 10 cm x 60 cm zrób zestaw pięciu zdań. Będziesz musiała zmniejszyć wielkość liter
aby zmieścić trzy lub cztery słowa na jednej karcie. Teraz litery mogą mieć wysokość 5 cm zamiast 8 cm. Uwa-
żaj żeby nie pisać słów zbyt ciasno. Zostaw dość białej przestrzeni tak, by każde słowo mogło  oddychać .
Pokazuj je trzy razy dziennie przez pięć dni (lub krócej). Potem dodawaj codziennie dwa nowe zdania, a dwa
wycofuj. Twoje dziecko będzie się tego uczyło bardzo szybko, tak więc bądz gotowa przechodzić do nowych
zdań tak szybko jak to możliwe.
23. Zrób książeczkę z prostych zdań. Taka książeczka powinna mieć pięć zdań z ilustracją do każdego zdania.
Powinna mieć wymiary 20 cm x 45 cm z czerwonymi literami wysokości 5 cm. Zapisana strona poprzedza
obrazek i jest oddzielona od ilustracji. Mądrze jest w pierwszej książeczce opisać zwykły rozkład dnia twojego
dziecka.
Można bez trudu zilustrować tę książeczkę używając fotografii twojego dziecka, wykonującego każdą z tych
czynności. Ta mała książeczka będzie pierwszą z długiej serii książek, które będą znaczyły wzrost i rozwój, całe życie
37
Jak nauczyć małe dziecko czytać Jak nauczyć małe dziecko czytać
twojego dziecka. Dzieci naturalnie kochają te książki jeśli mają szczęście i matka zechce poświęcić czas na ich
wykonanie. Każda książka ma na początku dziesięć stron, które matka czyta dziecku dwa do trzech razy dziennie,
przez kilka dni. Następnie matka dodaje nowe rozdziały używając tego samego podstawowego słownictwa.
Te cudowne domowe książeczki dokumentujące życie twojego dziecka są żywym, oddychającym sposobem
wykorzystania wszystkich wielkich zdjęć, które każda matka robi swojemu dziecku w ciągu lat.
ETAP CZWARTY (Rozbudowane zdania)
Omówiliśmy już proste zdania i teraz dziecko jest gotowe do najważniejszego kroku od czasu, gdy potrafi
rozróżniać pojedyncze słowa. Jest gotowe zabrać się do rozbudowanych zdań wyrażających bardziej złożoną myśl.
Gdybyśmy potrafili zrozumieć tylko zdania, które już wcześniej widzieliśmy i poznaliśmy, nasze czytanie
byłoby naprawdę ograniczone. Cała radość z otwarcia nowej książki polega na odkrywaniu w niej tego, czego jeszcze
nigdy nie czytaliśmy.
Rozpoznawanie pojedynczych słów i zrozumienie, że przedstawiają one przedmiot lub pojęcie jest
podstawowym krokiem w nauce czytania. Odkrycie, że słowa użyte w zdaniu mogą przedstawiać myśl bardziej
skomplikowaną jest dodatkowym i niezmiernie ważnym etapem.
Możemy nadal stosować te same podstawowe sposoby, jakie wprowadziliśmy zaczynając proste zdania.
Jednak teraz wychodzimy poza trzy słowa. Zamiast wybierać spośród pięciu rzeczowników i pięciu przymiotników,
jak przy układaniu prostego zdania  Basia jest mała , dodajemy teraz dodatkowe czasowniki oraz rzeczowniki i
układamy  Mała Basia pije mleko. 4
W tym miejscu pojawi się trudność, której nie ma w języku angielskim, wynikająca ze zmieniającego się
wyglądu słów w różnych formach gramatycznych. Nie wszystkich kart z pojedynczymi słowami można będzie użyć
ponownie. Matka powinna początkowo tak dobierać słowa do zabawy w układanie zdań, aby można było je
wykorzystać do budowy jak największej liczby zdań cztero lub pięciowyrazowych bez zmieniania ich (na przykład:
 Czerwona bluzka jest czysta.  Wesoła Ania pije sok pomarańczowy. ). Pózniej można wprowadzić przyimki  w ,
 na ,  do ,  za itd. Nie ma sensu pokazywanie tych słów pojedynczo, natomiast warto je przedstawić najpierw w
dwuwyrazowych wyrażeniach z rzeczownikiem w odpowiedniej formie gramatycznej ( na stole ,  do domu ), a
dopiero pózniej włączać w rozbudowane zdania.
Teraz możliwości tworzenia zdań znacznie się powiększą. Aby nie utrudniać dziecku czytania słów
pojawiających się w zmienionej formie, staraj się początkowo budować zdania zawierające tylko jedno takie słowo:
Czerwone auto jedzie do domu
Jeżeli będziesz zwiększać liczbę takich słów stopniowo, twoje dziecko bez trudu sobie z tym poradzi:
Znów, w miarę dokładania dodatkowych słów w zdaniach, trzeba będzie zmniejszyć nieco wielkość liter.
Teraz pisz litery wysokie na 3,5 cm. Daj każdemu słowu dużo miejsca, jeśli trzeba zrób karty ze zdaniami dłuższe
niż 60 cm.
Jeżeli będziesz systematycznie bawić się ze swoim dzieckiem w układanie zdań, zauważysz od tego mo-
mentu, że ono uwielbia układać zdania śmieszne lub absurdalne.
Duży słoń pije żółte mleko
Gruby Tata ściska zielone jabłko
Małe krzesło nosi fioletowe buty
To powinno cię inspirować. To smutny skutek monotonii i jałowości naszego oficjalnego szkolnictwa, że nie
zdając sobie z tego sprawy unikamy posługiwania się humorem i absurdem w nauczaniu. Tak często upominano nas
żebyśmy  nie wygłupiali się i  nie byli śmieszni , że uznajemy za niedozwolone bawić się podczas nauki. Takie
wyobrażenie jest największym absurdem, ponieważ zabawa jest nauką, a nauka jest zabawą. Im więcej zabawy,
tym więcej nauki.
Dobra sesja budowania zdań zwykle prowadzi do tego, że matka i dziecko prześcigają się w tworzeniu
najdzikszych kombinacji i kończy się mnóstwem śmiechu, uścisków i wesołości.
4
W języku polskim problemy pojawiające się przy przechodzeniu do rozbudowanych zdań są zupełnie inne niż w angielskim i dlatego w kilku kolejnych
akapitach konieczne było zastąpienie tłumaczenia oryginalnego tekstu autora komentarzem na temat sposobów radzenia sobie z trudnościami wynikającymi z
reguł polskiej gramatyki i składni. (Przyp. tłum)
38
Jak nauczyć małe dziecko czytać Jak nauczyć małe dziecko czytać
Skoro każde zdanie, jakie układasz i wpisujesz na kartę lub do książki składa się z pojedynczych słów,
których już wcześniej starannie nauczyłaś dziecko, to jest bardzo prawdopodobne, że będzie ono czytało wiele zdań
bardzo szybko.
Będzie mądrze wybierać ograniczone słownictwo około pięćdziesięciu słów i używać ich do budowy tylu zdań,
ile tylko ty i twoje dziecko potraficie stworzyć. W ten sposób dziecko rzeczywiście uzyska wprawę w operowaniu
tymi słowami. Jego pewność wzrośnie tak, że bez względu na to w jakiej kombinacji i ustawieniu pojawią się one w
nowym zdaniu, będzie umiało je rozszyfrować.
Na tym poziomie nadal ty przedstawiasz mu materiał. Czytasz mu głośno zdania lub książeczki. Zależnie od
jego wieku, sprawności w mówieniu czy temperamentu, dziecko będzie już samo czytało niektóre słowa lub zdania [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szkla.opx.pl
  •