X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

S Java script � jest rozszerzeniem HTML-u; jest to j�zyk skryptowy, program jest
interpretowany przez przegl�dark�;
S Magic � program do tworzenia aplikacji korzystaj�cych z baz danych.
9.14. Co to jest programowanie strukturalne?
Programowanie strukturalne (ang. structured programming) zostae"o po raz pierw-
szy zaproponowane przez holenderskiego matematyka Dijkstr� jako programowanie
hierarchiczne, metoda zst�puj�c� (ang. top-down) z g�ry na d�e".
152 Komputer - cz�sto zadawane pytania
Najkr�cej rzecz ujmuj�c, jest to spos�b programowania wymuszaj�cy podziae"
problemu na kolejne, coraz bardziej szczeg�e"owe przybli�enia algorytmu. Systema-
tyczny podziae" problemu na kolejne, coraz prostsze cz��ci ske"adowe, kt�rych powi�-
zania wzajemne s� dobrze okre�lone, ue"atwia prac�, umo�liwia podziae" pracy mi�dzy
zespoe"y oraz ue"atwia kontrol� i wykrywanie be"�d�w. Wsp�e"praca pomi�dzy cz��ciami
odbywa si� na zasadzie przekazywania parametr�w. Ten spos�b podej�cia jest zaleca-
ny zar�wno do formue"owania algorytmu, jak i do zapisu go w postaci programu.
Wad� programowania strukturalnego jest ke"opotliwa zmiana struktury danych
(w przypadku, gdy operuje na niej wiele segment�w wymaga to zmiany we wszyst-
kich tych segmentach).
9.15. Jak� posta� w j�zyku Pascal miae"by przyke"adowy
program znajdowania maksymalnego elementu z ci�gu
danych n liczb a1, a2, ..., an?
Program szukania maksymalnego elementu z ci�gu danych n liczb mo�e mie�
w Pascalu nast�puj�c� posta�:
program FindMax (input, output);
const n = 100;
var licznik: 1..n;
A, M: real;
begin
licznik := 1;
readln(A);
M := A;
repeat
licznik := licznik + 1;
readln(A);
if A >= M then M := A
until licznik = n;
writeln(M)
end.
Algorytm powy�szego programu zostae" ju� przedstawiony w pyt. 9.4.
Oprogramowanie systemów komputerowych 153
W programie tym, o nazwie FindMax, parametry input oraz output informuj�, �e
dane liczbowe b�d� wczytane ze standardowego dla danego komputera urz�dzenia
wej�ciowego, a wyniki b�d� wy�wietlone na standardowym urz�dzeniu wyj�ciowym.
Po tym tzw. nage"�wku programu pojawia si� definicja stae"ej, ustalaj�ca przyke"adowo
warto�� n r�wn� 100 oraz deklaracje typ�w. Zmienna licznik mo�e przyjmowa� war-
to�ci cae"kowite od l do n we"�cznie (tzw. typ okrojony), natomiast zmienne A i M mog�
by� rzeczywiste. Definicja i deklaracje opisuj� obiekty, na kt�rych ten program dziae"a.
Cz��� operacyjna programu jest uj�ta w nawiasy begin i end. Rozpoczyna si� nada-
niem warto�ci pocz�tkowych zmiennym licznik oraz M (po wczytaniu A instrukcj�
read). Nast�pnie mamy instrukcj�, kt�ra powoduje (n-l)-krotne wykonanie instrukcji
zawartych mi�dzy symbolami repeat oraz until dla zmiennej licznik przyjmuj�cej
warto�ci od 2 do n. Instrukcja standardowa write powoduje drukowanie (wy�wietlanie)
warto�ci zmiennej M.
9.16. Co to jest programowanie obiektowe?
Programowanie obiektowe okre�lane jest te� mianem programowania zorientowa-
nego obiektowo. W wykorzystuj�cych programowanie obiektowe programach pod-
stawowym poj�ciem jest obiekt. Reprezentuje on procedury, jak i same dane. Dziae"a-
nie programu polega na wzajemnym komunikowaniu obiekt�w i modyfikacji ich cech.
Nowe obiekty tworzone s� na podstawie ju� istniej�cych. Mo�liwe jest dodawanie
nowych obiekt�w i dziedziczenie wcze�niejszych cech. Programowanie obiektowe
wprowadza kilka termin�w, kt�re nie pojawiae"y si� we wcze�niejszych j�zykach pro-
gramowania. Klasa jest pewnym wzorcem rzeczy lub dziae"ania � zjawiska, kt�rego
dotyczy nasz program. Zawiera ona metody, czyli funkcje i procedury, kt�re mog�
by� stosowane do danej klasy. Konkretne elementy danej klasy to obiekty, kt�re za-
wieraj� w sobie zar�wno metody (programy) jak i klasy [14].
9.17. Jak� posta� w j�zyku C++ miae"by przyke"adowy program
znajdowania maksymalnego elementu ze stu losowych
liczb?
Program szukania maksymalnego elementu ze stu liczb mo�e mie� w C++ nast�-
puj�c� posta�:
#include
int main(void)
{
int i=1;
154 Komputer - cz�sto zadawane pytania
int a=0;
int max;
while (100>=i)
{
a=random();
if (max
max=a;
i++;
printf("%d \n",a);
}
printf("\n");
printf("Max: %d",max);
printf("\n");
return 0;
}
Algortym powy�szego programu bye" ju� prezentowany w pyt. 9.4 (tutaj dla od-
miany liczby nie s� czytane, a losowane).
Na pocz�tku programu znajduje si� polecenie include doe"�czaj�ce bibliotek�
stdio.h do programu. Kolejna linia rozpoczyna cz��� ge"�wn� programu main. Program
jest umieszczony w nawiasach klamrowych {}. Instrukcje: int i=0, int a=0 oraz int
max deklaruj� zmienne cae"kowite, na kt�rych b�dzie dziae"ae" program. Instrukcja while
rozpoczyna p�tl�, kt�ra b�dzie wykonana sto razy. Wewn�trz p�tli nast�puje przypisa-
nie zmiennej a warto�ci losowej, por�wnanie jej warto�ci z warto�ci� maksymaln�,
zwi�kszenie warto�ci licznika i o jeden oraz wydrukowanie warto�ci a. Je�li por�w-
nywana warto�� zmiennej a jest wi�ksza od dotychczasowej warto�ci maksymalnej,
w�wczas nast�puje przepisanie warto�ci zmiennej a do zmiennej max. Po osi�gni�ciu
przez licznik i warto�ci 100 nast�puje zaprzestanie wykonywania p�tli, wy�wietlenie
maksymalnej warto�ci spo�r�d por�wnywanych liczb i zako�czenie programu.
Komentarza mo�e wymaga� ske"adnia instrukcji printf. Pierwszy argument okre�la
format wy�wietlania liczby, drugi jest argumentem przekazuj�cym do funkcji warto��
liczby.
Oprogramowanie systemów komputerowych 155
9.18. Jakie s� kryteria oceny j�zyk�w programowania?
Nale�y podkre�li�, �e brak jest formalnych i precyzyjnych metod oceny j�zyka
programowania i cz�sto trzeba si� niestety odwoe"ywa� do intuicji. Przy takiej we"a�nie
intuicyjnej ocenie j�zyka zwraca si� uwag� na:
S prostot�
S e"atwo�� nauczenia si� i u�ytkowania
S czytelno�� i zwarto�� struktur programowych
S uniwersalno��
S elastyczno��
S modularno��
S niezale�no�� od komputera, lecz zarazem e"atwo�� przystosowywania do r��nych
konfiguracji sprz�towych i programowych
S efektywno�� procesu te"umaczenia programu na ci�g rozkaz�w.
Niekt�re z tych wymaga� s� wzajemnie sprzeczne, np. im j�zyk bardziej uniwer-
salny, tym trudniejszy do nauczenia.
9.19. Jakie s� zasadnicze r��nice mi�dzy j�zykami naturalnymi
a j�zykami programowania?
W j�zykach programowania okre�la si� formalnie zbi�r regue", za pomoc� kt�rych
mo�na otrzyma� wszystkie poprawne napisy w tym j�zyku. Ske"adnia (syntaktyka)
tych j�zyk�w jest wi�c sformalizowana.
W j�zykach naturalnych nie mamy zbioru takich regue", kt�re pozwolie"yby uzyska�
wszystkie mo�liwe zdania tego j�zyka. Nale�y przy tym podkre�li�, �e same tylko
regue"y syntaktyczne nie zapewniaj� jeszcze sensowno�ci zda� poprawnych syntak-
tycznie. Semantyka (regue"y znaczeniowe) bowiem najtrudniej poddaje si� formalizacji.
9.20. Co to są metody numeryczne?
Metody numeryczne s� du�ym dziae"em matematyki, kt�ry dostarcza metod roz-
wi�zywania ze"o�onych zagadnie� obliczeniowych, np. obliczanie cae"ek oznaczonych,
rozwi�zywanie uke"ad�w r�wna�, szukanie pierwiastk�w r�wna� przest�pnych itp., za [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szkla.opx.pl
  •  

    Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.