[ Pobierz całość w formacie PDF ]

od współtworzonych przez niego form działalności ekonomicznej. Już pierw-
szy rzut oka na najstarsze ośrodki kultury i cywilizacji ukazuje nam mozaikę
wielkich rzek (Nilu, Tygrysu i Eufratu, Indusu i Gangesu, Rzeki %7łółtej i Rzeki
Czerwonej), wokół których kształtowały się najstarsze formy życia grupowe-
go, gdzie najwcześniej pojawiają się struktury wczesnych państw i gdzie
kształtuje się także refleksja społeczna właściwa dla najstarszych cywilizacji.
Zauważamy zarazem, że najwcześniejsze przejawy zorganizowanego życia
społecznego powstawały około sześciu tysięcy lat temu, gdy zaczęto je rejes-
trować, tym samym przekazywać kolejnym pokoleniom w postaci obiektów
kultury materialnej, a nieco pózniej także przekazów pisanych.
Rzeki stanowiły oś kształtującego się życia społecznego. Z jednej bowiem rzeki jako oś życia
strony stanowiły dogodną drogę komunikacyjną, oferowały korzystniejsze społecznego
warunki uprawiania przyległych terenów, z drugiej wymuszały tworzenie się
pierwotnych zbiorowości lokalnych (nomy, patesjaty), które stopniowo
w trakcie długotrwałej ewolucji nabierają cech organizacji państwowej.
Nietrudno zarazem zauważyć, że kształtująca się spontanicznie władza,
wynosząc się ponad poziom życia rodowego, odwołuje się do tych czynni-
ków, które najdobitniej władały umysłami ludzi na różnych etapach ewolucji.
Jest to nade wszystko teokratyczny pogląd na istotę wszelkiej władzy, celowo
upowszechniane przekonanie, że władza powołana została i działa dla dobra eudajmonizm
podległej jej społeczności (eudajmonizm), wreszcie stopniowe obudowywa- i teokracja
nie władzy sztafażem wyobrażeń o jej boskim rodowodzie i ponadludzkim
majestacie (teokracja). Wyobrażenia te dominują w najstarszych zapisach za-
chowanych w obrębie tzw. cywilizacji Nilu czy też Mezopotamii aż po zapisy
Homerowej Iliady i Odysei (VIII wiek p.n.e.).
15 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szkla.opx.pl
  •