[ Pobierz całość w formacie PDF ]

zadaniowego oraz wskazywać kierunki polityki fiskalnej i społeczno-go-
spodarczej RM. Przyjęta konstrukacja WPFP zakładała ścisłe powiązanie
z układem zadaniowym wydatków, czyli z tzw. budżetem zadaniowym.
W związku z powyższym dysponenci części budżetowych, przygotowując
24
Rozdział 1. Wieloletni Plan Finansowy... Przed Art. 103
w 2010 r. materiały do WPFP zobowiązani zostali do przedstawienia
planowanych/prognozowanych wydatków budżetowych na lata 2010 2013
w układzie uwzględniającym realizowane funkcje i zadania wraz z celami
i miernikami stopnia wykonania danej funkcji (zob. załączniki Nr 73
i 74 do rozporządzenia Ministra Finansów z 12.3.2010 r. w sprawie
szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do
projektu ustawy budżetowej na rok 2011, Dz.U. Nr 42, poz. 245). Warto
także dodać, że zadaniowy plan wydatków na lata 2010 2012 obejmował
22 funkcje państwa, z których 21 grupowało wydatki wszystkich części
budżetowych, według najważniejszych obszarów działalności państwa,
zaś jedna ujmowała całokształt wydatków związanych z merytoryczną
i techniczną obsługą funkcjonowania instytucji publicznych (zob. Ustawa
budżetowa na rok 2010. Uzasadnienie, t. 3, Omówienie. Budżet państwa
w układzie zadaniowym, Druk sejmowy Nr 2375).
2. W uchwalonym 3.8.2010 r. Wieloletnim Planie Finansowym Państwa, 7
ramach poszczególnych funkcji państwa określone zostały cele, przy czym
zastrzeżono, że poziom wydatków w ramach poszczególnych funkcji oraz
wskazane cele mogą zostać zmodyfikowane w następnym WPFP oraz po-
wiązane z efektami przewidzianymi przez nowe dokumenty programowe.
I tak na przykład, w ramach funkcji 2  Bezpieczeństwo wewnętrzne i po-
rządek publiczny wytyczono dwa cele, tj.  Zapewnienie bezpieczeństwa
powszechnego i porządku publicznego oraz  Poprawę funkcjonowania
służb bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego . Podkreślić
należy, że cele określone w WPFP nie są tożsame z zadaniami według,
których grupuje się wydatki budżetu państwa w układzie zadaniowym.
Budżet zadaniowy posiada bowiem układ trójstopniowy (funkcje, zadania
i podzadania), a ponadto dodatkową kategorię o charakterze operacyjnym,
tj. działania (art. 2 pkt 3 FinPublU z 2009 r.; zob. także A. Hardt, Maarten
de Jong, Budżet zadaniowy jako narzędzie poprawy jakości rządzenia
w Polsce, Warszawa 2011, s. 68). W uzasadnieniu do ustawy budżetowej
na rok 2010, w ramach funkcji  Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek
publiczny wyróżniono 8 zadań określonych jako:
1) Ochrona obywateli i utrzymanie porządku publicznego,
2) Redukowanie przestępczości i poprawa społecznego poczucia bezpie-
czeństwa,
3) Strzeżenie praworządności i czuwanie nad ściganiem przestępstw,
4) Ochrona przeciwpożarowa, działalność ratowniczo-gaśnicza oraz za-
pobiegawcza,
5) Obrona cywilna, zarządzanie kryzysowe,
6) Zapewnienie bezpieczeństwa najważniejszym osobom, obiektom
i urządzeniom w państwie,
7) Ochrona granicy państwowej i kontrola uchu granicznego,
25
Przed Art. 103 Dział III. Wieloletni Plan Finansowy...
8) Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego
(zob. Ustawa budżetowa na rok 2010. Uzasadnienie, t. 3, Omówienie.
Budżet państwa w układzie zadaniowym, Druk sejmowy Nr 2375).
Jest rzeczą oczywistą, że zadania określone w budżecie zadaniowym,
choć nie są tożsame z celami wytyczonymi na poziomie danej
funkcji w ramach WPFP, powinny korespondować z tymi celami pod
względem merytorycznym.
8 3. Zawarte w WPFP cele wskazują, co należy osiągnąć, podejmując
poszczególne działania i wydatkując środki publiczne. Formułuje je RM
zgodnie z oczekiwaniami społecznymi. Zdecydowanie większe trudności
rodzi określenie mierników stopnia wykonania danej funkcji. Mierniki
umożliwiające pomiar efektywności i skuteczności podejmowanych działań
powinny być bowiem adekwatne do realizowanych zadań, wiarygodne,
oraz łatwe do monitorowania. Istotne jest również aby umożliwiały
ciągłość pomiaru w wieloletniej perspektywie (http://www.budzet-zada-
niowy.com/baza miernikow/). W powołanym przykładzie jako mierniki
celu  Zapewnienie bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego
przyjęto  Wskaznik zagrożenia przestępczością na 100 tys. ludności oraz
 Aktualność procedur reagowania na zdarzenia o charakterze powszech-
nym , zaś jako mierniki drugiego z wymienionych celów  Wskaznik
wykrywalności przestępstw ogółem oraz  Czas dotarcia formacji ratow-
niczych na miejsce zdarzenia (poniżej 15 minut) .
9 4. Obowiązujący do końca 2012 r. art. 113 ust. 2 FinPublU z 2009 r.
stanowił, iż WPFP uwzględnia cele średniookresowej strategii rozwoju.
W myśl art. 9 pkt 2 ZasPrPolRU średniookresowa strategia rozwoju kraju to
dokument określający podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju
kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym, regionalnym i przestrzen-
nym, obejmujący okres 4 10 lat, realizowany przez strategie rozwoju
oraz przy pomocy programów, z uwzględnieniem okresu programowania [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szkla.opx.pl
  •